El talp |
web alternatiu |
El sobiranisme, és un independentisme?
Mateu Llopis
"Monarquia? República? Catalunya!"
(Francesc Cambó)
Si alguna cosa sobta del sobiranisme és aquesta:
per
què el canvi de nom? No es deia independentisme,
allò pel
que sembla perquè (també) lluita
políticament el
sobiranisme? El canvi de nom respon, en la meva opinió, a
motius
de fons. Per a alguns, aquests motius estan clars, encara que siguin
inconfessables; per als altres no estan gens clars, però
sí perfectament assumits, de ben segur que inconscientment.
Diguem-ho clar des del principi: el sobiranisme no és independentisme, en la mesura que parteix d'una clara apostasia pel que fa a la manera independentista d'entendre la qüestió nacional.
L'objectiu bàsic de l'independentisme era (i
és) la
llibertat d'una nació oprimida. Llibertat que
només es
pot obtenir amb la independència política de la
comunitat
oprimida respecte l'estat opressor. És a dir, amb la
creació d'un estat propi, que permeti als membres de la
comunitat mateixa el legítim autogovern i no pas haver
d'estar
sota la dependència d'uns mers delegats administratius del
poder
central, en mans de l'estat etnocida.
Aquest objectiu bàsic està en
consonància, i
respon, en el fons, a la idea que aquesta solució
política fa efectiu un dret humà
bàsic: el de tota
comunitat humana a existir amb plenitud nacional.
Fins aquí, de fet, i mirant-nos el problema de manera, diguem-ne, superficial, no diferenciariem gaire el sobiranisme de l'independentisme, ja que el sobiranisme també vol "un estat propi". Però què és el que diferencia, en el camp teòric, l'un de l'altre?
Doncs, en la meva opinió, el fet de concebre la
nació
com a comunitat étnica d'individus establerta en un
territori
determinat, o no fer-ho. En efecte, per a l'independentisme, i per a
tot el nacionalisme d'alliberament nacional (des de Rovira i Virgili a
Cucurull), la nació és, a grans trets, una unitat
sociològica d'individus units per un mateix sistema
simbòlic (una llengua), una cultura compartida, un territori
compartit (un país), i unes experiències
històriques també compartides que conformen una
memòria històrica a base de la qual s'estableixen
uns
elements de psicologia col·lectiva identitària
(Fuster ho
expressava molt bé dient allò que és
català
tot aquell que parla català; és clar que, per a
Fuster,
llengua és nació; és a dir cultura,
literatura,
horitzó mental i, en definitiva, ésser
humà, ja
que aquest no existeix sense llengua). Tots aquests elements
són
objectius; és a dir, i deixant de banda ara el debat
ontològic i epistemològic, no depenen, en termes
generals, de la voluntat individual dels membres de la comunitat. I,
alhora, són elements que conformen l'ésser
(l'ésser en el món, si voleu) dels individus
particulars
que componen la comunitat.
Per al sobiranisme, en canvi, la comunitat per a la qual hom reclama
"un estat propi" és una comunitat bàsicament
producte
d'un "lliure contracte cívic", per a dir-ho d'una manera
entenedora. La prova és que al sobiranisme no li fa res
mobilitzar aquell que vol un estat propi "per altres motius que els
identitaris" (o, senzillament, com diu en Carod, perquè un
hom
vol "el millor per a Catalunya"), sense advertir-lo, entre altres
coses, que en el nou estat català
l’única llengua
oficial, pública i normalitzada serà el
català;
almenys en l'Estat que volem els independentistes "tradicionals". Per
tant, i prenent com a punt de referència la
tradició
intel·lectual del nacionalisme català, el
sobiranisme es
diferencia de l'independentisme, en el camp teòric, en el
fet
que el primer ha abandonat l'horitzó teòric
tradicional,
de l'escola "alemanya", si es vol, que concep la nació com a
element objectiu (que no ahistòric...) i s'ha passat a
assumir
la hipocresia del nacional-estatisme francès o
jacobí,
que diu concebre la nació com un contracte social voluntari
dels
individus que la componen; ideologia que, casualment, coincideix amb el
creacionisme nacional.
En la meva opinió, una de les raons d'aquest
"traspàs"
teòric ve donada per l'atac que ha sofert la
concepció
objectiva de nació (pròpia de les teoritzacions
emprades
per les nacions oprimides en la lluita pel seu alliberament), acusada
d'essencialista per la majoria del món
intel·lectual i
acadèmic actual; fins i tot per bona part del món
intel·lectual declaradament "nacionalista". Aquesta
acusació d'essencialisme parteix bàsicament de la
confusió filosòfica entre "elements objectius que
constitueixen la realitat" i "concepció idealista d'aquests
mateixos elements objectius". La concepció idealista concep
la
nació i els elements que la componen com a
ahistòrics i
inmutables; però una concepció veritablement
materialista
i objectiva els concep com a elements efectivament existents en la
realitat, però no per això ahistòrics
i
inmutables; sinó mudables, però existents (amb
realitat
objectiva).
Aquest matís, entre concepció inmutable
dels elements
objectius, i postulació dels mateixos elements objectius que
no
depenen de la nostra percepció, però que,
òbviament, tenen caràcter mutable, és
el que no
capta o no vol captar (perquè va en contra dels seus
interessos)
la majoria de la intel·lectualitat actual, entestada en una
concepció filosòficament idealista de tipus
subjectiu i
de nou encuny. Pensem, d'altra banda, que per a la ideologia burgesa de
fons, que sura en aquestes concepcions que denunciem, l'home
és
concebut de manera aïlada i no pas formant part del cos
social,
element objectiu que el condiciona i que, al seu torn, és
condicionat per la mateixa acció de l'ésser
humà.
Es allò a què Marx es referia quan deia que els
homes fan
la seva pròpia història, però en unes
condicions
determinades, les que es troben en la seva realitat objectiva.
Tot aquest aparent garbuix, que, d'entrada, pot semblar tan complex, no
ho és tant si pensem que darrere de tot això hi
ha la
ideologia estatista burgesa, la qual vol denigrar la
concepció
objectiva de la nació penjant-li el mort i l'etiqueta
d'idealista i, per tant, de políticament rància i
retrògada, ja que concebria la nació com a
element extern
a la realitat, "etern", i, molt important, en contra de la "lliure"
voluntat dels individus... A l'altra banda de la barricada, oposats a
aquesta trepa de "dolents" que fan de la nació un atemptat
contra la llibertat i la democràcia, estarien els "bons" (el
discurs maniqueu és seu, no meu...), aquells que concebrien
la
nació com a element constantment mutable, sotmès
a
canvis, i, per tant, no lligat a cap element extern a la voluntat dels
mateixos membres de la nació, la qual cosa seria una
meravellosa
i perfecta manera "democràtica" de percebre la
nació. La
trampa rau en què el fet que una nació tingui
elements
objectius que "condicionen" l'existència dels membres de la
nació, com la llengua, el país, o la
història en
la qual hem nascut, no vol dir que hom hagi de concebre aquests
elements com si fossin eterns (ni, d'altra banda, com a traves a la
llibertat dels individus...). Les nacions i els elements que les
constitueixen no són eternes, però algunes
són
obstinades i s'entesten a continuar vives malgrat els segles de
persecució...
Però, és clar, si denigrem la
concepció
objectiva de la nació etiquetant-la d'idealista, i de
políticament retrògada, ens trobarem amb el
magnífic avantatge, per als interessos estatistes, de fer
desaparèixer de l'horitzó teòric les
nacions
oprimides, mentre en cap moment han desaparegut de la realitat els
estats nació opressors, ni la seva política
etnocida. En
definitiva, l'objectiu és, fent desaparèixer de
l'horitzó teòric les nacions oprimides, integrar
la seva
lluita per l'alliberament en el marc polític de l'estat
opressor, la qual cosa, d'altra banda, és una
magnífica
manera d'eliminar el moviment d'alliberament nacional posant-lo davant
la disjuntiva d'integrar-se en el marc polític de l'estat
opressor o "autocondemnar-se", en la pràctica, a
l'esterilitat
política. El truc és perfecte, i el sobiranisme,
i ERC,
lamentablement, ja fa molt de temps que hi han caigut de quatre grapes.
Com dèiem a l'inici, el sobiranisme no és un veritable independentisme perquè, passant per la ideologia burgesa, ha assumit les concepcions del nacionalisme estatista, traint d'aquesta manera les bases teòriques del nacionalisme de les nacions oprimides.
La gran paradoxa és que el sobiranisme, de
mentalitat en el
fons estatista, com hem demostrat, continuï essent
"independentista" en la mesura que vol "un estat propi". Res de
contradictori: voler un estat propi, com hem advertit al llarg de
l'article, no significa voler la solució del problema
nacional
català; són dues coses ben diferents. La
independència que proposa el sobiranisme és tan
sols la
creació d'un estat propi, però aquesta fita
política no respon a una voluntat ferma de
solució de
l'opressió nacional que patim, sinó tan sols a
l'anhel
d'una comunitat qualsevol de separar-se d'un estat que no la
satisfà administrativa i políticament parlant.
És a dir: el sobiranisme no parteix d'un
món de
nacions oprimides enfornt estats opressors, sinó d'un
món
de comunitats autodefinides per voluntat política en cerca
de
solucions "democràtiques" per aobtenir més
autodeterminació política per als seus ciutadans.
Per variar, acabarem de forma planera: la diferència entre
l'independentisme i el sobiranisme és que el primer vol la
independència d'una nació oprimida i el segon vol
un
estat propi per a qualsevol que s'hi apunti pels motius que siguin, com
podria voler un estat propi per als que tinguin el nas més
llarg
del normal o les orelles mes grosses que la resta, o per qualsevol alte
motiu que s’acudeixi a qualsevol amb raons per muntar una
comuna
políticament independent. La qual cosa vol dir que el
sobiranisme ha deixat de lluitar per la llibertat nacional del poble
català per apassar a lluitar per tenir un estat independent
de
l'estat espanyol pel motiu que sigui, amb la qual cosa podria ser
perfectament que tinguéssim un estat català que
certifiqués la definitiva extinció de la llengua
catalana, sense anar més lluny.
En definitiva: crec que cal abandonar els pressupòssits teòrics del sobiranisme, que, en el millor dels casos, només ens pot dur cap a una "via andorrana"; aquest és l'únic horitzó possible de la "fase superior del regionalisme". O sigui, no oferir un objectiu clar de lluita, un horitzó de futur ("el millor per a Catalunya"); vaja: no comprometre’s; com Cambó.
Març del 2007